97 procent van de mbo-docenten vindt het belangrijk om aandacht te geven aan financiële educatie. Dit blijkt uit een enquête (2023) van Wijzer in geldzaken. Om hen daarbij te helpen heeft het Nibud in opdracht van Wijzer in geldzaken het online Programma Financiële educatie ontwikkeld. Met dit programma kunnen docenten financiële kennis en vaardigheden integreren in bestaande vakken.
Niet iedere jongere (12-18 jaar) krijgt omgaan met geld van huis uit mee, maar alle jongeren zijn wel vanaf hun 18e verjaardag financieel zelfstandig. Hulp is dan niet altijd dichtbij en informatie over geldzaken is voor sommige jongeren lastig te begrijpen. Tegelijkertijd zijn er factoren die het risico op geldproblemen en schulden sterk kunnen vergroten. Jongeren en jongvolwassenen (18–27 jaar) hebben vaker wisselende inkomsten en weinig spaargeld. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat 30 procent van de jongvolwassenen het lastig vindt om impulsaankopen te weerstaan, zeker online is de verleiding groot. Ook stappen ze vaker in ‘snel geld maken’ met crypto’s zonder de risico’s te weten. Financiële educatie helpt jongeren om zich tegen verleidingen te kunnen weren en zich voor te bereiden op hun financiële zelfstandigheid.
Het Programma Financiële educatie helpt mbo-docenten om financiële vaardigheden in de lessen aan bod te laten komen en bevordert hun deskundigheid op het gebied van financiële educatie. Het bevat de belangrijkste onderwerpen die bij financiële redzaamheid horen. Zoals heldere informatie over crypto’s zodat jongeren de risico’s begrijpen en hierover verstandige keuzes kunnen maken. Met die kennis kunnen docenten zelf hun toepassingen maken, specifiek voor het leerjaar en de aandachtsgebieden van hun studenten.
Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: ‘We zien dat veel jongeren op hun 18e nog niet financieel redzaam zijn, terwijl ze voor de wet wel financieel zelfstandig zijn. Vanaf die leeftijd nemen schulden toe. Uit ons onderzoek Betalingsproblemen en rondkomen 2022 blijkt dat 49 procent van de jongvolwassenen moeite heeft met rondkomen. Meer dan gemiddeld hadden zij in de 12 maanden ervoor te maken met betalingsproblemen; 70 procent versus 42 procent gemiddeld.’
Het Programma Financiële educatie is ontworpen in het kader van de subsidie die het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hiervoor aan mbo-instellingen verstrekt.